torstai 21. tammikuuta 2016

Kaksi kuntosoutuvenettä Kuopion Puuveneveistäjiltä, nk. nollasarjan valmistus


Savisaaren veistämöllä Kuopiossa tehtiin kaksi kuntosoutuvenettä marraskuussa 2015. Veneen on suunnitellut venesuunnittelija Jarmo Häkkinen. Kuntosoutuvene on ristitty "Nikoksi" suunnittelijan lapsenlapsen mukaan.

Venemallin lähtökohtana on ollut saada veneelle mm. helppo valmistettavuus kansalaisopistojen kursseilla ja että vene on hyvä retki- ja kuntosoutuveneeksi. Vene on kevyt, se painaa vain 51 kiloa.  

Venelautana käytettiin nollasarjassa  Vendia Woodsin Vendia venelautaa, joka on loistava innovaatio puuvenealalle. Se on lauta joka on kuin vaneria, mutta sitäkin parempi ja helpompi rakennusmateriaali koska se on suunniteltu nimenomaan venekäyttöön. Materiaali on mäntyä, ja sellaista vaneriahan ei nykyään Suomessa valmisteta. 



Kuvassa yläpuolella on Kuopion Kalaryssäyksessä ensiesittelyssä ollut uusi kuntosoutuvenemalli Niko.


Kuopion Puuveneveistäjät ry toimii Kuopion kaupungilta vuokratuissa tiloissa. Yhdistyksen tarkoituksena on olla luontevana osana Kuopion Savisaareen suunnitellussa virkistys- ja vapaa-ajan toiminnassa yhdessä siellä olevien muden harrastetoimijoiden kanssa (Kallan melojat, Kuopion Retkeijijät, Kuopion Hiihtäjät, Savisaaren Ratsastuskeskus) . Yhdistys järjestää mm. kursseja yhdessä Kuopion kansalaisopiston kanssa ja kehittää toimintaansa resurssiensa ja sitä mukaa kuin ympäristössä odotuksia ilmenee. Toimitilat ovat puuveneharrastajien työtilana.

Tammikuussa 2016 järjestettävä puuveneiden valmistuskurssi on ensimmäinen Savisaaressa. Lähtökohtana alun alkaen oli, että tehdään kuntosoutuveneitä, koska niiden uskotaan olevan helpompia ja nopeampia valmistaa kuin perinteisemmät veneet ja toisaalta kunto- ja retkisoutuun sopivan mallin uskotaan olevan kiinnostava nykykäyttäjien keskuudessa.

Alla kuva ensimmäisistä Savisaaressa rakenteilla olevista kuntosoutuveneiden perusrungoista, pitkittäisrimat paikoillaan, joihin venelaudat kiinitetään.




Vene on jäykkärunkoinen, perustuu pitkittäisiin lautojen tukirimoihin ja cnc-työstettyihin osiin.
Vene on 581 sm pitkä ja 140 sm leveä.

Tavoiteellisena työaikana tällaiselle veneelle on noin 45 tehokasta työtuntia, mutta jo reilun 100 tunnin työaika kurssiveneenä olisi erittäin suuri harppaus valmistettavuudessa.




Lautojen asennus on suhteellisen helppoa, koska ne esityöstetään valmiiksi täysimittaisiksi ja viimeistellään jyrsien lopulliseen muotoonsa ennen paikalleen asennusta. Koska liitos ei ole limiliitos vaan pikemminkin lähellä puskusaumaa, on lautojen asennus melko yksinkertaista. Ennen laudoitusta suurempi työ on pitkittäisten rimojen viisteiden muotoon höyläämisessä.




Kun laudoitus on tehty, viimeistellään lautojen väliset raot tasalevyisiksi.



Ja lopuksi vedetään liimamassakerros lautojen välisiin rakoihin, joilloin vene päällisin puolin alkaa näyttää melkolailla valmiilta.



Jos lautojen asennuksessa on onnistuttu hyvin, liimamassan roiskeiden puhdistus ja viimeistely sujuvat melkolailla joutuisasti. Sitten päästään ulkopuolisten törmäyslistojen asennukseen ja sisäosien loppuunrakentamiseen (istuimet ja pohjatrallit yms).

Lopuksi vene pohjustetaan, kyllästetään (1-5 päivää) ja lakataan (vähintään 7-10 kerrosta, 1-2 kerrosta päivässä). Sitten vene onkin heloitusta (mm. kölikisko, keularengas, airot hankaimien vastakappaleet) vaille valmis vene! 



Lienee syytä kuitenkin todeta, että tämä(kään) "helpohkolta" vaikuttava vene ei ole mikään palapeli vaan rakentaminen vaatii lukuisia kovia työpäiviä, ennen kuin se on vesillelaskukunnossa! Jopa niin kovia työpäiviä, että saattaa tuntua varteenotettavalta vaihtoehdolta viedä vene olohuoneeseen arvokalusteeksi, sillä niin kauniskinhan tämä venemalli on! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti